Wymiana sprzęgła następuje zazwyczaj po pokonaniu od 80 000 do 150 000 kilometrów. Jednak na szybkość jego zużycia wpływ ma wiele czynników – styl jazdy, moc i moment obrotowy, czy nawet jakość wykonania poszczególnych części.
Na szczęście w przeciwieństwie do wymiany rozrządu, w przypadku sprzęgła można zwlekać aż do jego znacznego zużycia. Istnieje wiele charakterystycznych objawów, świadczących o konieczności zastąpienia starego sprzęgła nowym, w tym twardy pedał sprzęgła, wyraźne wibracje na nim, problemy z przyspieszaniem po mocniejszym wciśnięciu pedału gazu (rosną obroty), kłopoty ze wrzuceniem pierwszego oraz wstecznego biegu, czy też problemy z ruszaniem. Przy czym warto mieć na uwadze, że nie zawsze wymienione wyżej symptomy jednoznacznie świadczą o zużytym sprzęgle.
Można również spróbować wykonać pewien test – na równej drodze w zatrzymanym pojeździe zaciągamy ręczny i wrzucamy wyższy bieg (np. 3 lub 4). Następnie próbujemy ruszyć, delikatnie odejmując nogę ze sprzęgła. Jeśli sprzęgło jest sprawne, motor powinien niemal od razu zgasnąć.
Ze względu na coraz wyższy moment obrotowy silników oraz coraz bardziej skomplikowane mechanizmy i rozwiązania, wymiana sprzęgła jest znacznie droższa niż jeszcze paręnaście lat temu. Koszty mogą wielokrotnie przekraczać kwotę nawet 3 000 zł.
Na tzw. komplet sprzęgła składają się przeważnie trzy elementy – wysprzęgnik, czyli łożysko wyciskowe, tarcza oraz docisk. Najczęściej dochodzi do jednoczesnej wymiany wszystkich wspomnianych elementów ze względu na prosty fakt – zużywają się one w raczej równomiernym tempie. Ewentualna wymiana pojedynczego elementu ma sens w przypadku jego awarii.
Wymiana sprzęgła w Warszawie
Przy zakupie pojazdu warto mieć na uwadze fakt, że obecność w pojeździe koła dwumasowego i centralnego wysprzęgnika może podnieść cenę wymiany sprzęgła nawet kilkakrotnie. Przeciętna łączna kwota obu tych elementów sięga około 2000 zł (250 zł za wysprzęgnik i 1750 zł za koło dwumasowe). W trakcie wymiany sprzęgła z kołem dwumasowym należy zdemontować ramę pomocniczną, uzupełnić płyn i odpowietrzyć sprzęgło, wymienić olej przekładniowy, a także ustawić geometrię zawieszenia.