Najczęściej pęknięcie paska rozrządu oznacza dużą i kosztowną naprawę, a w skrajnych przypadkach – wymianę silnika. Dlatego tak istotne jest, by nie dopuścić do jego awarii.
Pasek rozrządu – co to jest i jaka jego rola?
Uogólniając, układ rozrządu to system synchronizujący pracę silnika. Podstawowym jego elementem jest obracający się wałek rozrządu (wałek krzywkowy), który otwiera i zamyka zawory. Niezwykle istotne jest to, by jego praca była bardzo precyzyjnie zsynchronizowana z obrotami wału korbowego, gdzie dwa obroty wału odpowiadają jednemu obrotowi wałka rozrządu.
Wpierw w konstrukcji wykorzystywano zębatki, które z czasem ustąpiły łańcuchom rozrządu o wytrzymałości od 250 000 do 300 000 km. Na ogół, psujące się łańcuchy lub jego napinaczne hałasują, co jest wyraźną informacją o potrzebie wymiany podzespołów. Innym sygnałem są opiłki metalu na układzie rozrządu.
Producenci jednak nie poprzestali na łańcuchach. Zaczęli zastępować je lżejszymi paskami, które nie stawiają oporu swoją bezwładnością, ale także nie dają wyraźnych sygnałów zużycia do tego stopnia, że nawet niektórym mechanikom ciężko je prawidłowo zdiagnozować.
Wytrzymałość pasków rozrządu
Z reguły producenci określają ich wytrzymałość, przy czym podawane każdorazowo liczby mocno potrafią się od siebie różnić – w niektórych autach to 50 000, w innych 120 000 km. Jednak nikt nie da gwarancji, że te podzespoły wytrzymają określone przebiegi. Istnieje bowiem wiele czynników wpływających na zużycie. Sposób eksploatacji samochodu jest jednym z nich – przejeżdżanie stosunkowo krótkich tras i częste zatrzymywanie się obciążają pasek, powodując większe zużycie.
Wymiana pasku rozrządu
Warto podczas oględzin pojazdu pytać mechanika o stan paska rozrządu i… być przygotowanym na wymianę paru elementów, co jest standardem – zazwyczaj poza samym paskiem wymienia się napinacze, rolki, a także pompę wody. W efekcie suma kosztów robi się spora. Jednak warto mieć na uwadze fakt, że ten rodzaj profilaktyki pozwala uniknąć znacznie bardziej kosztownych awarii. Ewentualne pęknięcie paska rozrządu potrafi doprowadzić do bardzo poważnych zniszczeń – w najlepszym przypadku ucierpią jedynie zawory. Nieco gorzej jak przy okazji podziurawione zostaną tłoki, skrzywiony wałek. Pęknięciu może ulec nawet cały blok. Niestety w wielu przypadkach naprawa jest nieopłacalna i lepiej wymienić całą jednostkę…
Co za tym idzie – przy okazji zakupu używanego pojazdu zawsze warto rozważyć wymianę rozrządu, chyba że mamy absolutną pewność co do stanu układu rozrządu lub, gdy wybrane przez nas auto jest wyposażone w system umożliwiający w razie wystąpienia awarii zetknięcie tłoku z zaworem.