Pasek klinowy stosowany jest w przekładni pasowej klinowej. Ma on przekrój trapezowy, składa się z warstw nośnej, podatnej oraz tkaninowo-gumowej. Tego rodzaju budowa przekłada się na wysoką wytrzymałość, giętkość i przyczepność przy jednocześnie znikomej rozciągliwości. W większości przypadków pasek klinowy wymienia się wraz z rozrządem.
Zastąpienie starego paska klinowego nowym jest konieczne w momencie zużycia się tego pierwszego. Pierwszym objawem sugerującym konieczność wymiany paska klinowego (lub jego prawidłowe naciągnięcie) jest piszczenie. O tym, że coś jest na rzeczy mogą również świadczyć źle działający układ wspomagania i mniej efektywne działanie pompy wody. Ewentualne zerwanie paska klinowego z reguły nie oznacza nic poważniejszego – skutkuje wstrzymaniem pracy urządzeń napędzanych przez pasek klinowy.
Pasek klinowy – jaka jest jego trwałość?
Trwałość paska klinowego zależy od jego jakości, czy rodzaju. W przypadku pojazdów wyposażonych w automatyczne napinacze przekracza zwykle 100 000 kilometrów. Sama wymiana paska zazwyczaj nie jest ani zbyt skomplikowana, ani zbyt czasochłonna. Wyjątkiem mogą być pojazdy, w których dostęp do paska klinowego jest utrudniony.