ul. Ryżowa 9, Warszawa

Oświetlenie zewnętrzne pojazdu

Oświetlenie zewnętrzne pojazdu

Instalacja oświetleniowa i sygnalizacyjna ma zapewniać bezpieczeństwo ruchu, kontrolę działania mechanizmów i zapewniać wygodę jazdy. Przy czym pierwszy z wymienionych elementów jest najważniejszy. Właśnie od skutecznego działania urządzeń oświetleniowych zależy bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego.

Nic dziwnego, że kwestie dotyczące oświetlenia zostały uregulowane w przepisach. Warunkiem dopuszczenia pojazdu do ruchu jest właśnie spełnienie określonych norm w zakresie rodzaju, ilości, rozmieszczenia świateł, barwy, widoczności oraz zasięgu oświetlenia.

Należy mieć na uwadze fakt, że właściwości reflektorów pogarszają się z czasem. Przyczyn jest wiele – żarówki tracą pierwotny strumień świetlny wskutek odparowania wolframu i osadzaniu się go na wewnętrznej stronie bańki szklanej, zmniejsza się przepuszczalność światła przez klosze lamp. Szacuje się, że po 5 latach średni spadek właściwości świetlnych mieści się w granicach 10-25%. A zanieczyszczone brudem i błotem lampy mogą ograniczać efektywność działania świateł o 60%.

Właśnie ze względu na wymienione powyżej czynniki badania techniczne przeprowadzane są również pod kątem oświetlenia zewnętrznego pojazdu, w skład którego wchodzą światła drogowe, mijania, kierunkowskazy, hamowania (popularnie nazywane “stopami”), oświetlające tablice rejestracyjną, pozycyjne przednie i tylne, odblaskowe, awaryjne, przeciwmgłowe tylne, cofania, a w przypadku pojazdów o szerokości przekraczającej 2,1 m – obrysowe.

Poza przepalonymi żarówkami, nierzadko dochodzi do uszkodzeń w połączeń instalacji oświetleniowej, co powoduje spadek napięcia i zmniejszenie skuteczności oświetlenia.

Kontrolę ustawienia reflektorów można dokonać przy pomocy ekranu kontrolnego, fotoelektrycznych urządzeń optycznych, ekranowych urządzeń optycznych, przyrządów przenośnych do sprawdzania świateł głównych i sygnalizacyjnych.

Światła drogowe powinny dostatecznie oświetlać drogę co najmniej na 100 metrów przed pojazdem w warunkach zapewniających przejrzystość powietrza. Z kolei mijania powinny oświetlać drogę na odległość co najmniej 40 m przed pojazdem w podobnych warunkach i być asymetryczne, oświetlając drogę po prawej stronie na większą odległość niż po lewej. Z kolei zgodnie z przepisami kierunkowskazy powinny mieć barwę żółtą i zapalać się i gasnąć z równomierną częstotliwością. Ich włączenie powinno nastąpić z opóźnieniem mniejszym niż 1 s, a wyłączenie z opóźnieniem mniejszym niż 1,5 s od użycia przełącznika kierunkowskazów. Tzw. „migacze” powinny być widoczne z odległości co najmniej 30 m przy oświetleniu słonecznym.

Przeglądy

W serwisie samochodowym Rafmarmoto w ramach przeglądu podstawowego oferujemy m.in. kontrolę: oświetlenia zewnętrznego, a także stanu opon i ciśnienia w kołach oraz pasków klinowych.