ul. Ryżowa 9, Warszawa

Ekonomiczne, tanie i bezawaryjne – takie ma być auto Polaka

foto: materiały prasowe

Z badań przeprowadzonych przez „AUTOwybory Polaków” zrealizowanego na zlecenie Exact Systems S.A. przez instytut Millward Brown, wynika, że mieszkańcy kraju nad Wisłą szukają pojazdów, które są tanie w serwisowaniu, ekonomiczne i zużywają mało paliwa.

Na te trzy elementy wskazało aż 42% Polaków. Niemalże dla co trzeciego kierowcy najważniejsza jest cena (29%). Z kolei raporty o bezawaryjności interesują aż 28% naszych rodaków. Jakie są pozostałe czynniki decydujące o wyborze samochodu – na to pytanie odpowiedział Jacek Opala, pełniący funkcję dyrektora rozwoju sprzedaży w Exact System i będący ekspertem Polskiej Izby Motoryzacji:

Marka samochodu, jego wygląd czy wielkość to czynniki istotne zaledwie dla co czwartego kierowcy w Polsce. Najistotniejsze okazały się te zmienne, które są bezpośrednio związane z ceną zarówno samego pojazdu, jak i jego eksploatacji w przyszłości. Nie różnicuje się to znacząco nawet w podziale na osoby kupujące samochody nowe i używane. W tym kontekście ciekawe jest jednak to, że zaledwie co szósty Polak zwraca uwagę na to, czy części zamienne do danego pojazdu są łatwo dostępne i tanie.

Co ważne, konkretna kwota jest nieco istotniejsza dla osób zainteresowanych kupnem nowego pojazdu – to 31% w porównaniu do 28% klientów decydujących się na auto z drugiej ręki. W dalszej kolejności Polacy zwracają uwagę na markę samochodu (25%), wygląd (20%) i wielkość (18%). Ponadto dla 16% osób szukających aut na rynku wtórnym istotny jest wiek pojazdu oraz przebieg (12,5%).

Ludzie stojący przed decyzją o zakupie samochodu najczęściej zasięgają informacji w internecie. Największą popularnością cieszą się fora internetowe, portale motoryzacyjne i strony firmowych producentów – właśnie tam aż 63% Polaków szuka szeroko rozumiany wskazówek, dotyczących kupna, eksploatacji i naprawy. Ogromną popularnością cieszą się fora tematyczne, z których korzysta 44% kierowców oraz portale motoryzacyjne (28%). Źródłem informacji są również nasi bliscy – zarówno znajomi, jak i rodzina. To z ich pomocy korzysta 38% osób, przy czym 45,5% kobiet w stosunku do 34% mężczyzn. Ci ostatni za to chętniej sięgają po prasę motoryzacyjną – 17% w stosunku do 8%.

Jak też wynika z badań „AUTOwybory Polaków”, pod względem wykorzystywanych źródeł informacji istnieje dysproporcja wśród osób kupujących nowe i używane auta. Kierowcy decydujący się na samochody używane częściej korzystali z pomocy rodziny i znajomych (w stosunku 40:30%) oraz portali motoryzacyjnych (28:24%). Natomiast klienci zainteresowani nowymi pojazdami, pozyskiwali informacji od dealerów (5:28%).

Metodologia badania

Badanie zostało zrealizowane na próbie osób potrafiących odpowiedzieć na pytania dotyczące zakupu, napraw i awarii posiadanego samochodu (N=600) dobranej z ogólnopolskiej reprezentatywnej próby dorosłych Polaków N=1000 (dobranych zgodnie ze strukturą populacji pod względem płci, wieku, wykształcenia oraz klasy wielkości i województwa miejsca zamieszkania), wyniki poddano procedurze ważenia. Maksymalny błąd pomiaru dla całej próby pracujących to +/-4,05%. Badanie zostało przeprowadzone za pomocą wspomaganych komputerowo wywiadów telefonicznych CATI w sierpniu i wrześniu 2016 roku.

Call Now Button