Z badań przeprowadzonych wśród klientów AAA Auto wynika, że aż 71% Polaków kocha swoje samochody.
Zmotoryzowani mieszkańcy kraju nad Wisłą wyrażają swoje uczucia na rozmaite sposoby. Najwięcej spośród nich poprzez mycie – 58%. Na kolejnych miejscach znalazło się dbanie o zapach (14%), kupowanie gadżetów (14%) i tuningowanie (7%). Sporo właścicieli, bo 69%. stosuje wobec swoich samochodów czułe określenia, a nawet imiona, takie jak: pszczółka, pantera, wilk, misiu. 14% ankietowanych przyznało, że lubi swoje pojazdy, 12% wyraziło obojętny stosunek, a 3% – brak sympatii.
Inny raport, “AUTOwybory Polakow”, zrealizowany na zlecenie Exact Systems S.A. przez instytut Millward Brown, wskazuje, że mieszkańcy kraju nad Wisłą przy wyborze samochodu kierują się tanim serwisem, ekonomią i niskim zużyciem paliwa, na co wskazało 42% respondentów. Dla niemalże co trzeciego zmotoryzowanego najważniejszą rolę odgrywa cena (29%) oraz bezawaryjność (28%). Istotne są również: marka (25%), wygląd (20%), wielkość (18%), a w przypadku aut używanych – przebieg (12,5%).
Źródłem pozyskiwania informacji dotyczących interesujących nas modeli, jak i ogólnej wiedzy motoryzacyjnej, jest najczęściej internet, z forami internetowymi, portalami i stronami producentów na czele. Na znajomych i rodzinie polega 38%, z których większość stanowią kobiety.
Jak eksploatujemy nasze samochody? Większość właścicieli stara się wydawać mniej niż 300 zł miesięcznie na paliwo, dzięki czemu w efekcie przejeżdżają mniej niż 20 000 kilometrów rocznie – to z kolei dane z raportu „Polak w drodze – wydatki kierowców” opracowanego na zlecenie Santander Consumer Bank. Dalej przeczytamy o istocie cen paliw – przeciętny Kowalski woli na oparach paliwa dojechać na ulubioną stację, gdzie zapłaci mniej. Tak postępuje 41%. Przy okazji tej czynności zdecydowana większość z nas kupuje napoje chłodzące, kawę, herbatę, używki, a także sprzęt i materiały eksploatacyjne do samochodu.
Grupę osób pokonujących od 10 000 do 20 000 km rocznie stanowi większość, bo 30% zmotoryzowanych. W samej górnej granicy mieści się 71% badanych. Jedynie co 10 kierowca przejeżdża więcej niż 50 000 km. Mniejsze dystanse (do 5000 km rocznie) pokonują kobiety, a także mieszkańcy małych miast, co się kształtuje na poziomie 38% w przypadku tej pierwszej grupy i 33% w przypadku tej drugiej. Najaktywniejszymi kierowcami są młodzi – 69% w wieku 25-34 lat przemierza od 10 000 do 40 000 km, wydając miesięcznie od 400 do 1000 zł na paliwo. Konsekwentnie 45% osób mających na karku 55 lat jeździ nie więcej niż 5 000 km rocznie.
Za to największym mianownikiem wspólnym jest wartość auta, co też wynika w dużej mierze ze sporej rozpiętości cenowej. Aż 81% Polaków porusza się autami o deklarowanej wartości do 50 000 zł. Statystycznie najtańszymi samochodami podróżują najmłodsi kierowcy.